‘Onze Pilot 39 Boreas vervulde al onze dromen’
Lange reizen, zowel over binnen- als kustwateren. Willem (66) en zijn vrouw Jacqueline (56) maakten er talloze met hun Pilot 39 Boreas. Van Scandinavië tot Zuid-Frankrijk ervoeren ze zelf hoe ontwerper Willem Nieland het Pilot-motto waarmaakte: Pilot varen, is leven. Dat genot gunnen ze nu ook de tweede eigenaar van hun in 2009 te water gelaten motorjacht.
Hartstochtelijke zeilers
In zijn vrouw Jacqueline vond Willem een al even gepassioneerde watersporter als metgezel voor het leven en zijn reizen. Die werden steeds avontuurlijker en langer. Jacqueline: “We voeren op de wind naar Engeland en de Baltische Golf. Maar we merkten dat we met ons zeiljacht niet op alle plekken konden komen, die we wilden.
De Scandinavische Fjorden of dwars door Frankijk met alle lage bruggen. Daarvoor stak de kiel van ons zeiljacht te diep en was de mast helaas te hoog…”
In 2007 kwam het besef: voor het fervente zeilechtpaar was de tijd voor een zeewaardig motorjacht aangebroken. De zoektocht naar, zoals Willem het omschrijft, ‘een multipurpose lowstander’ kon beginnen. “We zochten een tweede huis op het water. Een stoer jacht dat van alle luxe en gemak was voorzien. Zowel voor een dagtochtje over de Hollandse meren als een trip van een half jaar door Europa. En waar ook nog een zeilboot achter kon hangen, om ons zeilhart onderweg op te halen.”
Eigen motorjacht bouwen
De zoektocht viel niet mee. Jacqueline: “Door zijn ervaringen bij de Koninklijke Marine lag de lat voor Willem hoog. Te hoog om een tweedehandsschip te vinden dat we blind vertrouwden. We kwamen zulke slecht onderhouden technische ruimtes tegen…” Al rap werd duidelijk dat een eigen schip bouwen de beste optie was. Dat Willem Nieland de ontwerper moest worden, bleek ook al snel. “Als zeilliefhebber laat hij die voorliefde terugkomen in zijn ontwerpen”, vertelt Willem. “Daarom zaten we vlug op het spoor van zijn Pilot 39-jachten.”
Toen ze bij Nieland aanklopten, waren er al vijf Pilot 39-modellen gebouwd. Elke nieuwe versie leverde een verbetering op ten opzichte van de vorige, vanwege voortschrijdend inzicht. “Omdat wij de zesde en laatste Pilot 39 lieten bouwen, is die van ons dus de beste”, lacht Jacqueline. Het mag dan als grap bedoeld zijn, er zit zeker waarheid in. Ook al omdat Willem en Jacqueline zelf alle vrijheid van Nieland kregen om mee te denken.
Ruimte voor eigen inbreng
Die ruimte grepen ze aan. Willem: “We lieten het jacht volledig isoleren, cv aanbrengen en dubbel glas zetten, zodat we van april tot oktober comfortabel konden varen. En we maakten het schip nóg zeewaardiger. Alle kasten en lades kregen een druk- en openfunctie om bagage en spullen ook tijdens zwaar weer op hun plek te houden. De relingen lieten we hoger en steviger maken. En we vergrootten de navigatiemogelijkheden.”
Allemaal met toestemming van Nieland, die het ook toejuichte dat het volledige interieur volledig gemaakt werd met handmaatwerk. “Nijenhuis Jachtbetimmering in Lelystad leverde subliem vakwerk. In het hele jacht is geen prefab-onderdeel te vinden”, aldus Jacqueline. Na een bouwperiode van 14 maanden volgden in 2009 de tewaterlating en doop van Boreas. “Zo heet de Griekse God van de Noorderwind”, legt Willem uit. Voor mij heeft Noorderwind een associatie met de Poolcirkel.”
Symboliek achter de naam
Als een fregat van de Koninklijke Marine door de poolcirkel voer, voltrok zich altijd een symbolische traditie. “De jongste officier en matroos liepen dan met een pot blauwe verf naar het voorschip en verfden het ankersluis blauw.” Het is ook de verklaring dat de romp van Boreas blauw kleurt. “Een goede keus”, stelt Jacqueline. “Het past bij de uitstraling. En dat vinden meer watersporters blijkbaar, want onderweg hebben we al heel wat opgestoken duimen gezien.”
Een decennialang vervulde Boreas hun dromen. Van reizen naar Scandinavië en Zuid-Europa tot dat heerlijke zeiltochtje rond Earnewoude. Het leverde prachtige avonturen op. Bijvoorbeeld in Oost-Duitsland. Jacqueline: “We voeren probleemloos de Elbe over, terwijl om ons heen veel motorboten het moeilijk hadden. Dankzij de stabiliteit van Boreas hadden we niet eens in de gaten dat het windkracht 7+ was… Dat hoorden we pas van de havenmeester toen we aanmeerden.”
Onvergetelijke herinneringen
Een onvergetelijke herinnering vormt ook de eerste poging om Zuid-Frankrijk te bereiken. Willem: “Die eindigde helaas bij Parijs. Vanwege de ongekende hittegolf bleken verder op onze route vele schepen gestrand door het lage water. Zijn we via Duitsland, Polen en de Oostzee maar richting de prachtige Deense Waddeneilanden gevaren.” Zo vervulde Boreas hun dromen, die ze nu een andere familie gunnen.
Jacqueline: “We zijn inmiddels voor de vierde keer opa en oma en willen zoveel mogelijk tijd met onze kleinkinderen doorbrengen.” In hun nieuwe huis met grote tuin is daar volop gelegenheid voor. “We zitten nu weer in een andere levensfase. En daar past onze oude liefde beter bij. Een mooi zeilbootje waarmee we dagjes of weekeindjes weg kunnen en waarmee Willem straks als hij met pensioen is en ik nog werk ook in z’n eentje op pad kan.”
Wie een juweel in bezit heeft, gaat daar zorgvuldig mee om. Dat geldt zeker ook voor Boreas. Willem: “Buiten gebruik had Boreas altijd een boothuis als onderdak. En omdat we van avontuurlijke tochten houden en Boreas goed thuis is op ruw water, zorg ik ook onderweg altijd voor onberispelijk gebruik. Daarom verkeert Boreas van technische ruimte tot achterdek echt nog in een uitmuntende staat.”