‘Na 30 jaar op het water is het tijd voor andere dingen’

Met een glimlach kijken de Duitse boers Hans (68) en Thomas (63) terug op de vakanties die ze in hun jeugd beleefden. Jaarlijks trokken ze met hun ouders, twee andere broers en zus naar het Nederlandse Harderwijk voor een vakantie aan het Wolderwijd. Aan dit Veluwerandmeer ontwikkelden ze een passie voor de watersport die ze al 30 jaar samen delen. Maar daar komt met de verkoop van hun droomjacht l’Escargot een eind aan. “We willen de wereld nu ook vanaf het land ontdekken.”

38 jaar was Hans toen hij in 1989 samen met zijn destijds 33-jarige broertje Thomas zijn eerste jacht kocht. “In tegenstelling tot mijn zus en andere broers fantaseerden wij als kind al over onze eigen boot. Zodra we de financiële mogelijkheden ervoor hadden, sloegen we onze slag. In het Limburgse Maasbracht kochten we een 12 meter lange Babro Classic. Dik 15 jaar lang voeren we daarmee over de Duitse, Nederlandse, Belgische en Franse wateren.”

‘Jongensdromen waarmaken’

Vaak apart van elkaar met hun eigen gezinnen of vrienden, maar ook af en toe samen trokken ze erop uit. “Daar bewaren we mooie herinneringen aan. Samen twee of drie weken op pad om onze jongensdroom waar te maken en ondertussen mooie gesprekken voeren. Dat heeft de band echt versterkt tussen ons.” Tijdens die gezamenlijke tochten ging het niet zelden over hun ideale jacht. “Een boot met drie kajuiten, een salon die ook zittend een prachtig uitzicht biedt, een machinekamer die ons tijdens reizen onafhankelijk van land zou maken, een interieur met een karakteristieke houtlook en afmetingen waarvoor alle bruggen, sluizen en kanalen in Europa geen belemmering vormden.”

‘Van Babro naar Custom built Trawler’

De laatste jaren dat Hans en Thomas met hun Babro voeren, bezochten ze heel wat watersportbeurzen. Maar een jacht vinden dat aan al hun eisen voldeed, viel nog niet mee. “Tot we in Düsseldorf onze droomboot betraden: een Custom Trawler. Bij die boot konden we één voor één ons lijstje afvinken. En daar kwam dan ook nog die prachtige stijl van de Trawler bij. We waren er echt helemaal wild van.” Niet lang na hun ontdekking begon de zoektocht naar de ideale bouwpartners. Die vonden Hans en Thomas in Woudsend en Sappemeer. “In Woudsend is het casco gebouwd. In Sappemeer volgde al het houtwerk, elektra en leidingwerk. Een vader en een zoon runden daar hun eigen ambachtelijke bedrijfje. Met veel liefde en gevoel verzorgden zij binnen een jaar het complete interieur. Ze gaven niet 100%, maar 110%./ Wat een vakmannen!”

‘Nooit problemen bij bruggen en sluizen’

In 2004 doopten de broers hun Custom Trawler tot l’Escargot. Afgeleid van de slak die in de Franse, Duitse, Belgische en Nederlandse keuken een exclusieve lekkernij vormt. Niet geheel toevallig de landen die Hans en Thomas op hun gemak vanaf het water wilden ontdekken. “En dat hebben we gedaan. Van het Canal du Centre Historique tot de Friese meren. En van Gent tot Berlijn. Heel wat kanalen, rivieren, meren en steden hebben we bevaren of bezocht. Omdat l’Escargot het mogelijk maakte. We konden de mast van 4.00 meter inklappen tot 3.30 meter. En met een breedte van 4.60 meter en een lengte van 15,0 meter kwamen we bij bruggen en sluizen nooit in de problemen.”

‘Dierbare momenten en onvergetelijke herinneringen’

Ook op l’Escargot reisden Hans en Thomas zowel samen als apart van elkaar met hun vrienden en gezinnen. Het leverde tal van dierbare momenten en onvergetelijke herinneringen op. “Inmiddels ben ik opa geworden. Samen met je vrouw, kinderen en kleinkinderen erop uit trekken. Mooier is er niet.”

Toch komt er aan hun avonturen over het water nu een einde. Na een leven lang werken, genieten Hans en Thomas inmiddels van hun pensioen. “En dat is een mooi moment om iets anders te gaan doen. We hebben de wereld 30 jaar lang ontdekt vanaf het water. Nu willen we dat vanaf het land gaan doen. Mijn broer en ik blijven reislustig en willen nu een camper kopen. Op naar nieuwe avonturen.”

“Een jachtmakelaar met heldere afspraken, zonder kleine letters”
Preferred partner van Aquanaut
Aquanaut

Rond de (ver)koop van uw jacht bieden we u het beste van twee werelden. Als u uw jacht wilt verkopen, verzorgen wij de bemiddeling zowel vanaf uw eigen vaste ligplaats als vanuit onze thuishaven in Sneek. Aan u de keuze! Wilt u een jacht kopen? Dan nodigen we u uit om ons aanbod in Sneek te bekijken of gaan met u mee om uw droomschip op locatie te bekijken.

Postadres / Bezoekadres Selfhelpweg 9a
8607 AB Sneek (NL)
Bel +31 (0)515 74 52 60 (Ook ’s avonds bereikbaar)
Mail info@jachtmakelaardij4beaufort.nl

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.
Zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. (27 april 2024 koningsdag gesloten)
Zondag gesloten.
In de avonduren tot 21.00 uur telefonisch bereikbaar.

> Bekijk alle contactgegevens
Houd mij op de hoogte
  • Altijd het nieuwste aanbod in je mail
  • Altijd op de hoogte dankzij het laatste nieuws & blogs