‘Mijn ziel en vijftig jaar binnenschippervaring zitten in dit jacht’
Verkoper Willem mist zijn Alm Kotter 1500 AK nu al. In 2005 werd Willem 65. Tijd om na 53 jaar beroepsvaart met zijn vrouw Christine te genieten van de pensioenvrijheid. Samen droomden ze van reizen naar de Zwarte Zee, over de Donau en dwars door de Balkan. Avonturen waarvoor Willem een Alm Kotter liet bouwen, waarin een halve eeuw aan binnenschip-ervaring verwerkt werd.
Als iemand weet wat hard werken is, dan is het Willem wel. Op zijn twaalfde al stapte hij aan boord bij zijn vader om het vak van binnenvaartschipper te leren. Na zestien jaar varen op de binnenwateren opende hij in 1980 zijn eigen bevrachtingskantoor in de Rotterdamse haven. En in 1990 opende hij er nog een in het Duitse Duisburg. Maar hoe hard werken dat ook was, de meeste zweetdruppels parelden toch echt kort na zijn pensioen van het voorhoofd.
‘Alsof mijn kindje gedoopt werd’
“Een half jaar lang werkte ik aan boord mee aan de bouw van My Christine. Op de werf in Werkendam sliep ik ’s nachts in mijn Trawler. En van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat ging ik met ons droomjacht aan de slag. Bij de tewaterlating voelde het alsof mijn kindje gedoopt werd. Er zit echt een stuk van mijn ziel in dit jacht. En meer dan vijftig jaar aan binnenschipervaring.”
‘Machinekamer niet onder moeders tafelkleed verstopt’
Kennis die met name tot uiting komt in de machinekamer. “Die zit bij de meeste jachten verstopt onder moeders tafelkleed. Maar niet bij My Christine. Bij ons is de machinekamer een overzichtelijke ruimte die van buiten toegankelijk is.” Drie dieseltanks met een gezamenlijke inhoud van zo’n 4.000 liter, een dagtank van ca 100 liter met automatische volpompinrichting, extra dieselfilters, een 6 cilinder Perkins van 135 PK, een 9 KW geïsoleerde Kohler generator, een Mastervoltsysteem, Kabola verwarming, hydrofoor, separate accu’s voor boeg- en hekschroef. Het is allemaal in de machinekamer te vinden.
‘Een stuurhuis dat voelt als binnenvaartschip’
“Ideaal voor lange reizen. Voor dat doel is My Christine echt gemaakt. Eveneens qua besturingstechniek. Ook op dat vlak is deze Alm Kotter tot in detail uitgedacht.” De boeg- en hekschroef zijn ook aan dek te bedienen en het jacht beschikt over twee marifonen, een radar, elektronische vaarkaart, AIS met transponder, GPS-ontvanger, stop en go-bediening voor de generator en een kompas-stuurautomaat die tevens met joystick te bedienen is. “Met zoveel techniek in het stuurhuis lijkt het alsof je een binnenvaartschip bestuurt. Een machtig gevoel.”
‘In vakanties complete landen doorkruisen’
Helaas voor Willem ervoer hij dat genot een stuk minder dan gewenst. In zijn zaak overleed de man, die alles van hem over zou nemen. “Daardoor bleef ik hangen en kwam mijn echte pensioen pas tien jaar later.” Desondanks beleefde hij met zijn vrouw en hond prachtige momenten aan boord tijdens vakanties. “Omdat we elke zomer hele landen doorkruisten, voeren we toch nog zo’n 24.000 km met My Christine. Nederland, België, Duitsland, Frankrijk. De mooiste steden hebben we via het water bezocht en onderweg genoten we van de zon en de vrijheid.”
‘Slapen op een wolkendek’
En van de luxe aan boord, want ook qua gemak en comfort liet Willem niets aan het toeval over. Het hele schip beschikt over een stahoogte van 220 cm en over 220 Volt, op twee luie stoelen is het heerlijk achteroverleunend tv kijken en in een bed van 1.75 cm breed uit het brandwondencentrum van Beverwijk voelt slapen aan als liggen op een wolkendek. “In combinatie met de ruime keuken, toiletten en badkamer is My Christine een kleine woning op het water.”
‘De eerste verf zit er nog onbeschadigd op’
Met pijn in het hart neemt Willem nu afscheid van zijn pensioencadeau uit eigen zak. “Ik ben een schipper in hart en nieren en mis het water nu al. Maar aan alles komt een eind. Ik word 80 jaar. Een paar jaar terug verkochten we onze prachtige woonboerderij al om in een appartementje te gaan wonen. Nu is het moment gekomen om ook My Christine van de hand te doen. Vroeger bouwden we ons leven langzaam op. Nu zijn we aan het afbouwen.”
Die levensloop zorgt ervoor dat de nieuwe eigenaar een pareltje in handen krijgt. “We hebben een eigen schiphuis. My Christine is alleen buiten geweest als we aan boord waren. De eerste verf zit er nog op. Praktisch onbeschadigd! Voor een bereikbaar budget, krijgt de koper echt veel kwaliteit, luxe en comfort.”