'Een halve eeuw oud, maar volledig van deze tijd'
Een jacht uit 1970… We snappen dat het bouwjaar u af kan schrikken. Gedateerd, versleten, vol gebreken; doembeelden als deze duiken al op in uw gedachten. U zult uw ogen dan ook niet geloven bij het betreden van Valkvlet 11.90 Geertruida. Meer dan een halve eeuw oud, maar in alle opzichten van deze tijd. En dan zijn ook nog eens álle karakteristieke eigenschappen behouden!
''Een jong schip in een klassiek jasje, dat menig hoofd doet omdraaien”, zo omschrijven Erik en Caroline hun Geertruida. Toen ze in november 2005 de Valkvlet op het spoor kwamen, zagen ze meteen de potentie van het jacht. “Van de luchthappers tot het beslag op de masten, overal had Geertruida nog die karakteristieke eigenschappen”, vertelt Erik. “Ze gaven het jacht een enorme charme.”
Droomjacht creëren
Daarnaast viel het echtpaar als een blok voor de vormgeving van Geertruida. Caroline: “De hoge zeeg, de mooi ronde vorming van de romp en de lage stuurstand; ze zorgden voor de stoere, robuuste uitstraling die we zochten. En dan was er nog die open kuip met hoge rand! Destijds ideaal voor onze kleine kinderen. Als we het schip zouden moderniseren met behoud van alle charme, konden we écht ons droomjacht gaan varen.”
Een prachtige gedachte, die Erik en Caroline hielp door het bouwjaar 1970 heen te kijken. “Maar dat we voor een flinke refit stonden, beseften we wel”, aldus Erik. “De beste plek om die uit te laten voeren, was natuurlijk de werf waar Geertruida ooit in eigen beheer met de hand werd gebouwd.” Een jaar na aankoop en enkele pleziertochtjes verder, voeren ze hun Valkvlet in 2007 dan ook naar de jachtwerf van Philip Valk in Franeker.
Refit in vier fases
In overleg met de specialisten van Valk werd besloten om de refit in vier fases op te delen: opbouw, romp, onderwaterschip en techniek. Caroline: “Ze begonnen met de opbouw. We lieten roestige plekken afratelen, waar nodig nieuwe platen staal aanbrengen en alles volledig terug schuren. Daarna werd de opbouw volledig geplamuurd, geschilderd en afgelakt en kregen alle ramen nieuwe rubbers.”
Vervolgens kwam in de tweede fase de romp voor eenzelfde behandeling aan de beurt en werd in de derde fase het onderwaterschip kaal gehaald, opnieuw opgebouwd en van een nieuwe antifouling voorzien. “We kozen er bewust voor om eerst de basis helemaal goed neer te zetten”, verklaart Erik. “Vanuit die gedachte lieten we ook een nieuwe Beta Marine viercilinder dieselmotor en een nat uitlaatsysteem installeren.”
Modern, maar klassiek
Toen de basis stond, ging de blik op het verhogen van de uitstraling, de luxe en het comfort. “Op de open kuip kozen we voor nieuwe lijsten en de patrijspoorten werden ook vernieuwd. Daarnaast kwam er een nieuwe zeerailing op het schip, lieten we blank teak op het schip aanbrengen en kozen we voor een nieuwe kuiptent in een prachtige taupe kleur”, somt Caroline op. “Zo creëerden we in 2007 een jong schip in een prachtig klassiek jasje.”
In de jaren die volgden, werkten Erik en Caroline er hard aan om die uitstraling vast te houden. Erik: “We vervingen in 2009 de hele douchecel en wc-ruimte en lieten toen ook een vuilwatertank installeren. In 2014 volgde de installatie van een nieuwe kachel. Qua onderhoud hielden we Geertruida altijd dichtbij de oorsprong. Een ex-medewerker van Valk nam die taak op zich, nadat hij voor zichzelf begon. We schakelden hem later ook in om de hele romp opnieuw te schilderen.”
Oog voor techniek
Ook qua techniek bleef Geertruida bijtijds. Caroline: “In 2018 lieten we een nieuwe, oliegesmeerde, schroefas met een vierbladsschroef aanbrengen. Net als de nieuwe motor en het natte uitlaatsysteem maakte dat het schip nog rustiger qua geluid en trilling.” Als liefhebbers van de Wadden, werden datzelfde jaar de kimkielen verlengd. “Zeker op de Duitse Wadden is het rechtop blijven staan handig, omdat je daar vaak droogvalt in de haven.”
Dit vroege voorjaar nog volgde er een nieuwe update van de Valkvlet. “We lieten zonnepanelen, omvormers en in elk vertrek nieuwe stopcontacten installeren. Door het hele schip beschikken we nu over 220 Volt en we zijn meerdere dagen zelfvoorzienend qua stroom”, aldus Erik. En daar bleef het qua verhoging van comfort niet bij. Caroline: “De salon werd voorzien van een nieuwe bank, waarbij we ook de stuurstoelen mee stoffeerden. We genieten er nu nog meer van ons kopje Nespresso.”
De liefde blijft
De recente optimaliseringen tonen dat Erik en Caroline nog lang niet waren uitgekeken op hun Geertruida. Erik: “Onze liefde voor dit schip is er nog steeds. Maar zoals we toen op slag verliefd werden op Geertruida is dat nu met een ander schip gebeurd. Een jacht van dezelfde scheepsbouwwerf dat inspeelt op onze gezinssituatie, nu onze kinderen groot zijn en hun eigen leven hebben.”
Met pijn in het hart nemen ze afscheid van hun Geertruida. “We voeren er 15 jaar op. Van de Zeeuwse wateren tot de Duitse Wadden ontdekten we de mooiste plekken tijdens onvergetelijke gezinsvakanties. Dat gunnen we nu iemand anders die de authentieke charme van dit schip evenzeer waardeert. Een unieke kans, want bij de meeste Valkvlets die te koop staan, wacht nog een refit van tienduizenden euro’s. Op Geertruida begint het onbezorgde genieten meteen!”