‘4Beaufort ontzorgde ons volledig rond jachttransport naar hun verkoophaven’
Jim woont in Duitsland. Vanaf zijn ligplaats in Berlijn probeerde hij aanvankelijk zijn Dolman Vlet te verkopen. Toen dat proces moeizaam verliep, schakelde de Amerikaan de hulp van 4Beaufort in. Wij ontzorgden hem rond het transport van zijn jacht naar onze verkoophaven in Sneek, waar we zijn motorboot in korte tijd verkochten. De Duitser Peter volgde met zijn Lauwersmeer Kotter het voorbeeld van Jim. Ontdek hoe 4Beaufort hun jachttransport faciliteerde voor een fractie van de verkoopprijs.
Verkoop vanuit de watersporthoofdstad van Nederland
De aankoop was al snel rond, maar minder soepel verliep het proces van verkoop. “Toen ik daar met Jelle over sprak, kwam hij al snel met het idee om mijn jacht vanuit Sneek te gaan verkopen. Als watersporthoofdstad van Nederland was dat volgens hem dé plek om een nieuwe eigenaar voor mijn jacht te vinden. In combinatie met de service en kunde van 4 Beaufort, sprak dat idee me wel aan.”
Het transport van zijn Dolman Vlet naar de verkoophaven in Sneek bezorgde hem in eerste instantie echter de nodige hoofdbrekens. “Die zorgen nam Jelle meteen weg. Hij kon ons volledig ontzorgen, zowel over de weg als over het water. Toen Jelle uitlegde hoe het transport en de verzekering daarvan in zijn werk ging, was ik meteen overstag. Het enige dat ik hoefde te doen, was mijn jacht vanuit Berlijn een stukje over de Havel varen naar de werf Wrobel in Henningsdorf.”
In acht uur van Berlijn naar Sneek
In de praktijk bleek dat geen loze belofte. “Bij Wrobel had 4Beaufort geregeld dat het jacht hydraulisch uit het water getakeld werd. De truck met oplegger van het ingeschakelde transportbedrijf stond aan de wal al klaar. Daar werd mijn Dolman Vlet met kennis en kunde stabiel opgelegd. Acht uur later arriveerde de boot in Sneek, waar Jelle de tewaterlating organiseerde. Vervolgens coördineerde 4Beaufort ook de schoonmaak- en poetsbeurt en de uitvoering van kleine werkzaamheden om het schip verkoopklaar te maken.”
Nog geen maand later was Jims Dolman Vlet al verkocht! “Jelle weet precies hoe een boot te verkopen qua presentatie en publiciteit. Ik was heel blij met de verkoopprijs. Dat bedrag had ik er in Duitsland nooit voor gekregen. De uiteindelijke transportkosten waren maar een fractie van de opbrengst. De kosten voor transport verdiende ik zo door verkoop in Sneek weer terug. Tijdens het hele transport- en verkooptraject was het vertrouwen groot. Iedere vraag, van tewaterlating tot verzekering, beantwoordde Jelle razendsnel en kundig.”
Lauwersmeer Kotter verkopen in land van herkomst
Net zo’n positieve ervaring met jachttransport- en verkoop beleefde Peter. Overtuigd door het verhaal van Jim besloot de Duitser meteen af te zien van verkoop vanaf zijn ligplaats in Werder, nabij Berlijn aan de Havel. “Ik woonde en werkte 22 jaar in Nederland. Daar hebben ze vele malen meer verstand en waardering voor stalen motorboten dan in Duitsland, waar ze meer van Bayliners houden. In Nederland ontwikkelde ik die liefde ook en kocht ik 18 jaar geleden een 12,5 m Lauwersmeer rondspant Kotter. Die wilde ik heel graag in het land van zijn herkomst verkopen.”
Peter zag eveneens op tegen het transport van zijn jacht naar Nederland. “Want met een massa van 20 ton was vervoer over de weg geen optie.” 4Beaufort nam hier ook alle zorgen weg. “Jelle regelde een ervaren binnenvaartschipper. Die kwam per trein naar Werder toe, waar we samen aan boord stapten. De route was van tevoren al helemaal uitgestippeld. We wisten exact welke 30 sluizen en 50 bruggen we tegenkwamen en waar we aan konden meren om te overnachten. Om beurten namen de schipper en ik plaats achter het stuur. Vijf uur ’s ochtends begonnen we te varen en pas rond 22.30 uur stopten we bij een ligplaats. Het was begin november en dus de helft van de tijd donker.”
Samen met binnenvaartschipper heen en terug
In vijf dagen tijd voer het duo van Berlijn naar Sneek. Na een dag welkome rust reed Jelle zowel Peter als de schipper vanuit Sneek naar Huizen. “Daar lag het jacht dat ik kocht op mij te wachten, een 16 meter lange Stentor. Die voer ik met de schipper naar Sneek, waar Jelle een ligplaats naast mijn Super Lauwersmeer Kotter vrijgemaakt had. Zo kon ik de hele inboedel makkelijk overpakken voor de terugreis naar Duitsland. Ook die legde ik samen met de schipper af. Ditmaal volgens een wat minder strak schema in 9 dagen tijd. Zo was het hele transporttraject in 14 dagen voltooid.”
De ondersteuning van de binnenvaartschipper aan boord was zeer welkom. “Ik ben een ervaren schipper, maar in het donker en in de nevel moet je heel geconcentreerd zijn. Dan is het fijn elkaar af te wisselen om 15 tot 16 uur per dag de vaart erin te houden. Onderweg was het gewoon gezellig. Het voelde als een vlekkeloos verlopen avontuur, dat ik nooit had willen missen. Daarvoor moet ik Jelle ook bedanken. Met zijn voorbereidingen en regelwerk ontzorgde Jelle mij volledig.”
Transport en verkoop bij 4Beaufort in goede handen
Drie maanden na aankomst in Sneek was de Lauwersmeer Kotter al verkocht. “Ook in dat proces toonde Jelle zijn professionaliteit. Ik ben heel blij dat het snel gegaan is. Want twee boten tegelijkertijd bezitten, kost door zaken als onderhoud en verzekering nogal wat. Ik kan transport vanuit het buitenland naar Sneek via 4Beaufort iedereen aanraden. Jelle is als spin in het web altijd betrokken en bereikbaar. In alles denkt hij mee en maakt hij dingen makkelijk voor jou. Zowel het transport als de verkoop waren bij hem in goede handen.”