Excellent Classic 1000 Hybride
Excellent Classic 1000 Hybride
2010 | 10,60 meter | € 119.500,- | Referentie: 4B046

Excellent Classic 1000 Hybride

Eigenaar (79) verruilt zijn jacht voor de Spaanse rust: ‘Makkelijker varen dan met een hybride systeem is er niet’

“Veiligheid, manoeuvrerend vermogen en stilte”. Als we de eigenaar van de Stille Kracht (79) vragen om dé voordelen het hybride systeem uit zijn Excellent 1000 Hybride te noemen, twijfelt hij geen moment. Zijn droomjacht bracht hem en zijn vrouw naar Berlijn en Parijs. Maar ook in dieselmotoren werende omgevingen als de Amsterdamse Biesbosch en de Duitse Bodensee. “Omdat ik met een druk op de knop switchte naar elektrisch varen.”

Voordat de eigenaar zijn Excellent 1000 Hybride Stille Kracht kocht, waren hij en zijn vrouw al fervent vaarders. “We hadden een jacht van 13 meter lang. Maar elke keer als we op het Amsterdam-Rijnkanaal voeren, hielden we ons hart vast. We hadden te weinig vermogen om de vrachtschepen voor te blijven. Dat leidde tot zeer irriterend schommelen en schudden. En we hadden last van zuiging. Daar wilden we vanaf.” Een wens die nogal moeilijk te combineren was met een ander droombeeld. “Een schip dat op z’n plaats rondjes kon draaien en dwars-uit kon varen. Om het aan- en afmeren zo eenvoudig mogelijk te maken, maar ook om makkelijk door de kleinere wateren van de mooiste natuurgebieden te glijden.”

‘Een combinatie van slimme bouw én techniek’
Hij liet zich door kenners informeren. En allemaal kwamen ze met dezelfde oplossing: een jacht met een hybride systeem. Uiteindelijk viel zijn oog op de Excellent 1000 Hybride de Stille Kracht, een polyester ontwerp van Willem de Vries-Lentsch. Gebouwd door de werf van Peter Paay. “Een uniek ruim schip door de combinatie van slimme bouw en techniek. Met twee zitplaatsen voorin de salon hebben zowel de stuurman- of vrouw als de bijvaarder een prachtig zicht. En dankzij de schuifbare zijramen heb je aan boord eenvoudig spraakcontact met mensen op het dek of aan de wal. Wel zo makkelijk bij het knopen van de meerlijnen. Bovendien zorgt het schuifluik in de kajuit ervoor dat je de frisse buitenlucht altijd bij je hebt.”

‘Planerend varen als zegen’
Maar er waren meer voordelen die bij de bezichtiging van het jacht al opvielen. “Brede gangboorden, handrails aan alle zijden, een geïntegreerde zitbank op het voordek, een zwemplateau dat vanaf de wal eenvoudig te betreden is, een ruime kuip en vier openklappende salondeuren. Die maken van salon en kuip één groot oppervlak.” Bovendien zag de pleziervaarder een jacht dat van alle gemakken was voorzien. “Van keuken tot badkamer en van navigatie tot televisie.” Dat de Stille Kracht het gewenste hybride jacht zou worden, stond meteen vast. En al die kenners? Ze bleken gelijk te hebben. “Door het hoge vermogen van de dieselmotor kan ik planerend varen. Een zegen op het Amsterdam-Rijnkanaal en alle andere vaarwegen met beroepsvaart. Al die vrachtschepen kan ik nu makkelijk voorblijven.”

Veiligheid met een druk op de knop’
Aan veiligheid sowieso geen gebrek aan boord van de Stille Kracht. “In al die jaren heb ik maar één keer technische problemen gehad, omdat mijn dieselbrandstof op was... Daardoor sloeg de dieselmotor af, precies op het moment dat ik in Zeeland tussen twee bruggen in voer… Het waaide ook nog. Met een normaal dieseljacht was ik de klos geweest. Nu schakelde ik met een druk op de knop over op de elektrische aandrijving, had ik de controle direct terug en voer ik zo naar het eerste de beste tankstation.”

‘Centimeterwerk als fluitje van een cent’
En de wens om op de plaats rondjes te draaien en dwars-uit te varen? “De traploze overbrenging en de aanwezige boeg- en hekschroef maken het aan- en afmeren in havens of sluizen een fluitje van een cent. Met een druk op de knop kun je beide laten draaien waardoor het schip als het ware zacht tegen de schoeiing wordt gedrukt. Zelfs als het op centimeterwerk aankomt, gaat het nog perfect. Echt, makkelijker varen dan met een hybride systeem is er niet!”

‘Vaarpensioen staat voor de deur’
En rustiger trouwens ook niet. “Het schip vaart uitstekend, is richting-stabiel en gaat van 6 tot 26 km per uur mooi door het water. Mede door de gemonteerde trim-tabs.” Op de elektrische stand is het helemaal genieten. “Dan kun je plekken bereiken waar je zonder elektrische motor niet welkom bent. Nationaal park De Biesbosch en de Duitse Bodensee bijvoorbeeld.” Het zijn plekken waar hij en zijn vrouw na de verkoop van de Stille Kracht niet snel meer zullen komen. “Maar we hebben een goed alternatief. Vorig jaar kochten we een huis in Spanje, omdat we een groot deel van het jaar in het buitenland willen doorbrengen. Wat dat betreft staat ons vaarpensioen nu echt voor de deur. Maar we kijken terug op een prachtige tijd, met de jaren op de Stille Kracht als hoogtepunt. Zeker ook met dank aan het hybride systeem.”

  • Bouwjaar 2010
  • Materiaal Polyester
  • Lengte 10,60 meter

Algemene informatie

Naam schip Stille Kracht
Type Motorjacht
Werf Ocean Jachten Waspik
Ontwerper De Vries Lenysch jr. Amsterdam
Lengte 10,60 meter
Breedte 3,20 meter
Diepgang 0,90 meter
Gewicht 5.500 kg
Doorvaarhoogte 2,50 meter
Rompvorm Knikspant
CE-normering C
Ligplaats Loosdrecht, bezichtiging op afspraak
Excellent Classic 1000 Hybride

Technische installatie

Aantal draaiuren 1360
Brandstof Diesel
Max. snelheid 26 km/h
Gemiddeld verbruik 6-7 l/uur
Boegschroef Ja, elektrisch / proportioneel instelbaar
Hekschroef Ja, elektrisch / proportioneel instelbaar
Brandstoftank 450 liter RVS
Drinkwatertank 350 liter Synthetisch
Vuilwatertank 75 liter Synthetisch
Excellent Classic 1000 Hybride

Elektrische installatie

Spanning 12V/48V/230V
Generator Ja, Fisher Panda AGT 6000-48V-PMS, ca. 170 bedrijfsuren.
Zonnepanelen Nee
Excellent Classic 1000 Hybride
Gratis informatiepakket van dit jacht?

Navigatie

Dieptemeter Ja
Marifoon Ja
Log Ja
GPS Ja, lcd-scherm ingebouwd met kaart-programma’s van Stentec.
Kompas Ja
Navigatieverlichting Ja
Hoorn Ja
Bilgepomp Ja
Stereo Ja
TV Ja
Excellent Classic 1000 Hybride

Accommodatie

Naam schip Stille Kracht
Aantal slaapplaatsen 2
Interieur betimmering Teak
Verwarming Ja, Webasto
Watersysteem Ja
Boiler Ja
Kooktoestel Ja, Smev 3-pits gas
Koelkast Ja, WAECO NDC 110 L.
Toilet Ja, elektrisch
Excellent Classic 1000 Hybride

Uitrusting

Ramen soort Enkelglas, getint in aluminium profiel
Anker(s) Ja
Ankerlier Nee
Zeereling Ja, rvs
Davits Nee
Excellent Classic 1000 Hybride

De zekerheden van 4Beaufort

Geen (bij ons bekende) verborgen gebreken, maar een kwalitatief hoogwaardig jacht voor een eerlijke en goed onderbouwde prijs. Perfect afgeleverd, zoals u dat wenst. Dat is de zekerheid de wij u bieden!

  • Geen verborgen gebreken
  • Een gecertificeerde EMCI-makelaar
  • Een eerlijke prijs
  • Aflevering naar wens
> Ontdek alle zekerheden

Ja, stuur mij het gratis informatiepakket

Ontvang het gratis informatiepakket van de Excellent Classic 1000 Hybride. Het informatiepakket omvat:
alle specificaties van de Excellent Classic 1000 Hybride,
een compleet fotoalbum van de Excellent Classic 1000 Hybride,
nog meer details dan u op de website vindt.

Excellent Classic 1000 Hybride

Of neem direct contact op met

Jelle Eveleens
+31 (0)6 53 72 52 00
info@jachtmakelaardij4beaufort.nl
Deel dit jacht met een vriend(in)
“ Jachtmakelaar met heldere afspraken en zonder kleine letters ”
Wij zijn preferred partner van Aquanaut
Aquanaut

Rond de (ver)koop van uw jachten bieden we u het beste van twee werelden. Wij verzorgen de bemiddeling zowel vanaf uw eigen vaste ligplaats als vanuit onze thuishaven in Sneek. Heeft u interesse? We gaan graag samen met u kijken.

Postadres Spijkerboor 5
8607 KA Sneek (NL)
Bezoekadres Selfhelpweg 9
8607 AB Sneek (NL)
Bel +31 (0)6 53 72 52 00
Mail info@jachtmakelaardij4beaufort.nl

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur.
Ook in de avonduren en in het weekend zijn we bereikbaar en op afspraak beschikbaar.

> Bekijk alle contactgegevens

Houd mij op de hoogte